Διευρυμένη Πρακτική άσκηση Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης 2010-2015

Από τον Οκτώβριο του 2010 βρίσκεται σε εξέλιξη η υλοποίηση της Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ, http://www.eled.uowm.gr/) της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ), η οποία είναι ενταγμένη στο πλαίσιο  του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από Εθνικούς Πόρους (Άξονας προτεραιότητας 2 «Αναβάθμιση των συστημάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης και σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας»). Η Πράξη υπαγορεύτηκε από την αναγκαιότητα να εφοδιαστούν οι μελλοντικοί δάσκαλοι με προσόντα και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να αντιμετωπίσουν μια πολύπλοκη και συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, κάτι που αναμένεται να προκύψει από τη συνεργασία τους με επιστήμονες, επαγγέλματα και εργαλεία άλλων ειδικοτήτων.

Με γενικότερο σκοπό τη διεύρυνση, αναβάθμιση και βελτίωση της ήδη υπάρχουσας Πρακτικής Άσκησης του Τμήματος, η οποία παραμένει ως έχει, και με δεδομένη την ανάγκη για ανεύρεση ευκαιριών διεύρυνσης των επιστημονικών ενδιαφερόντων και δυνατοτήτων απασχόλησης του αυριανού εκπαιδευτικού, οι επιμέρους στόχοι που επιδιώκονται μέσα από τη Διευρυμένη Πρακτική Άσκηση είναι οι εξής:

α) η διευκόλυνση και υποστήριξη του επαγγελματικού προσανατολισμού των μελλοντικών δασκάλων σε νέες επαγγελματικές και επιστημονικές κατευθύνσεις˙

β) η ενίσχυση του Προγράμματος Σπουδών μέσα από την εκπαίδευση και κατάρτιση των φοιτητών/τριών σε νέα αντικείμενα και νέους εργασιακούς χώρους˙

γ) η σύνδεση του ΠΤΔΕ με εξωσχολικούς φορείς υποδοχής και κατ’ επέκταση η ενδυνάμωση του ρόλου του σε επίπεδο επιστημονικό, κοινωνικό και επιχειρηματικό˙

δ) η διασύνδεση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με πιστοποιημένους φορείς προώθησης της απασχόλησης μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνίας.

Με βάση την ταξινόμηση των φορέων υποδοχής των φοιτητών/τριών σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη της Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης ακολουθεί δύο κατευθυντήριους άξονες, πάνω στους οποίους κινούνται οι επιμέρους δράσεις υλοποίησής της. Με τον τρόπο αυτό, η διεύρυνση της υπάρχουσας Πρακτικής Άσκησης Του Τμήματος διαμορφώνεται ως εξής:

  • Οριζόντια διεύρυνση της Πρακτικής Άσκησης σε φορείς υποδοχής που δεν υπάγονται στο δημόσιο σχολείο: Μουσεία, Βιβλιοθήκες, Ερευνητικά Κέντρα, Περιβαλλοντικές Οργανώσεις, Εταιρείες ανάπτυξης εκπαιδευτικού λογισμικού, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, Κατασκηνώσεις, Εφημερίδες με παιδικά ένθετα, Παιδικά θέατρα κ.ά.
  • Κάθετη διεύρυνση της Πρακτικής Άσκησης μέσα από την επέκτασή της είτε σε καινοτόμους θεσμούς και δράσεις του δημόσιου σχολείου (Ειδικά σχολεία, Ολοήμερα Σχολεία, Σχολεία με Προγράμματα Ευέλικτης Ζώνης, Τμήματα Τσιγγανοπαίδων, Τάξεις Υποδοχής κ.λπ) είτε σε ιδρύματα τα οποία λειτουργούν στο ευρύτερο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ή άτυπης εκπαίδευσης (Εργαστήρια Πανεπιστημιακών Τμημάτων, «Φροντιστήρια» Πολιτιστικών Συλλόγων για την Ελληνική Γλώσσα κ.λπ.).

Οι φορείς υποδοχής των φοιτητών/τριών εντάσσονται σε συγκεκριμένα θεματικά πεδία: Αρχειακή έρευνα, Ιστορία και Τοπική Ιστορία, Μουσειακή Εκπαίδευση - Διαχείριση Πολιτισμικής Κληρονομιάς – Αισθητική Αγωγή, Βιβλίο, Λογοτεχνία και Γλώσσα, Συμβουλευτική στην παιδική ηλικία – Ειδική Αγωγή – Αγωγή Υγείας, Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, Εφαρμογές των Μαθηματικών στην Κοινωνία και το Περιβάλλον, Εφαρμογές της Στατιστικής στην Εκπαίδευση, Εφαρμογές των Φυσικών Επιστημών στη διαχείριση του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, Εξωσχολική μάθηση και ψυχαγωγία: άτυπες και μη τυπικές μορφές, Διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης. Τα πεδία αυτά διαμορφώνονται σε σχέση με τις ειδικότητες των μελών ΔΕΠ του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΠΔΜ. Είκοσι μέλη ΔΕΠ συντονίζουν τη συνεργασία των φορέων υποδοχής με το Πανεπιστήμιο και εποπτεύουν για την τήρηση του σχεδιασμού και την εφαρμογή αξιολογικών διαδικασιών ως προς την αποτελεσματικότητα του Προγράμματος.

Συνολικά 106 φορείς (υπηρεσίες, εταιρείες, οργανώσεις, σύλλογοι, όμιλοι, βιβλιοθήκες, ιδρύματα, οργανισμοί, επιχειρήσεις, μουσεία, λέσχες κ.ά.) του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα,  κατάλληλοι για την κατάρτιση των φοιτητών σε νέα αντικείμενα και εργασιακούς χώρους,  αποδεχόμενοι την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από μέρους του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης συνεργάζονται στο πλαίσιο της χρηματοδοτούμενης Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης  197 φοιτητών/τριών του και δέχονται τους φοιτητές ήδη από την 01/10/2010 μέχρι και την 31/3/2013 προκειμένου να προσφέρουν έργο, το οποίο ορίζουν κάθε φορά οι ίδιοι οι φορείς σύμφωνα με τις διαπιστωμένες ανάγκες τους. Οι απασχολούμενοι φοιτητές είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ και αμείβονται για την εργασία τους από το εν λόγω Πρόγραμμα, χωρίς οι φορείς  να έχουν καμία απολύτως οικονομική υποχρέωση απέναντί τους.

Στο πλαίσιο σχεδιασμού της Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης επιδιώκεται σε συνεργασία με τη Δομή Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας (ΔΑΣΤΑ,  http://dasta.uowm.gr/ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ) η εύρεση κατάλληλων θέσεων Πρακτικής Άσκησης για τις ομάδες φοιτητών ΑμεΑ, καθώς και για φοιτητές προερχόμενους από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, δίνεται έμφαση στην ανάληψη ειδικών δραστηριοτήτων για την κατάλληλη πληροφόρηση, προετοιμασία, υποστήριξη και ενδυνάμωση των συγκεκριμένων ομάδων ατόμων.

Η αποτίμηση και αξιολόγηση του τρόπου υλοποίησης και των αποτελεσμάτων των δράσεων του Τμήματος πραγματοποιείται μέσα από την εγκαθίδρυση ενός συστήματος ανατροφοδότησης και αξιολόγησης των δράσεων από πλευράς των ωφελουμένων, των φορέων υποδοχής και των εποπτών των θεματικών πεδίων της ΔΠΑ. Εργαλεία αξιολόγησης αποτελούν αντίστοιχα ερωτηματολόγια, ημερολόγια των ωφελουμένων, εκθέσεις των συντονιστών των θεματικών πεδίων, καθώς και τελικές εκθέσεις για την υλοποίηση των δράσεων.

Το ακαδημαϊκό επίπεδο των μελών ΔΕΠ, το επίπεδο επίδοσης των φοιτητών/τριών, η υλικοτεχνική υποδομή του Τμήματος, καθώς και οι μηχανισμοί που ελέγχουν και αξιολογούν σε μόνιμη βάση τις δράσεις που αναπτύσσονται αποτελούν εγγυήσεις για την ποιότητα των υλοποιούμενων δράσεων στο πλαίσιο της Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης.

Η ανάπτυξη της Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης στο Τμήμα έχει ως αποτέλεσμα τη συνεργασία εργασιακών φορέων με το Πανεπιστήμιο, τη διάχυση της γνώσης μέσω εναλλακτικών μορφών εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και τη διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων. Με τον τρόπο αυτόν συμβάλλει στην αντιμετώπιση κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων και στην ανάπτυξη της Δυτικής Μακεδονίας, που είναι μία από τις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές της Ελλάδας, και μάλιστα με ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά ανεργίας.

Από το 2013 στα πλαίσια του προγράμματος για τη Διευρυμένη Πρακτική Άσκηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας το Παιδαγωγικό Τμήμα  Δημοτικής Εκπαίδευσης, όπως και όλα τα τμήματα του Ιδρύματος, είναι εγγεγραμμένο στο Σύστημα Κεντρικής Υποστήριξης της Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών ΑΕΙ "Άτλας"(http://atlas.grnet.gr/). Το Άτλας είναι μία κεντρική διαδικτυακή υπηρεσία, η οποία διασυνδέει τους φορείς που παρέχουν θέσεις πρακτικής άσκησης με όλα τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα της επικράτειας,  δημιουργώντας μία ενιαία βάση θέσεων πρακτικής άσκησης οι οποίες είναι διαθέσιμες προς επιλογή στα Ιδρύματα. Παράλληλα προσφέρει σφαιρική ενημέρωση σε θέματα που άπτονται της αγοράς εργασίας και των πρώτων βημάτων των φοιτητών σε αυτή.
 
ΣυνημμένοΜέγεθος
Αίτηση συμμετοχής (doc)201.5 KB
Ανακοίνωση Γραμματεία120.78 KB
Θεματικά πεδία χειμερινού εξαμήνου 2013-201438.5 KB
Θεματικά πεδία Διευρυμένης Πρακτικής Άσκησης 2013-2015 39.5 KB
Ενημέρωση φοιτητών 2013-2015236.92 KB
 Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Copyright © 2013 Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας - ΠΔΜ - See more at: http://www.nured.uowm.gr/#sthash.nkMicgRL.dpuf
Copyright © 2013 Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας - ΠΔΜ - See more at: http://www.nured.uowm.gr/#sthash.nkMicgRL.dpuf
Copyright © 2013 Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας - ΠΔΜ - See more at: http://www.nured.uowm.gr/#sthash.nkMicgRL.dpuf

Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας | Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Κατασκευή & συντήρηση: Απόστολος Πουγαρίδης
Άδεια Creative Commons